Kim tak naprawdę jest wirtualna asystentka?
Coraz częściej w sieci możemy trafić na nowy zawód jakim jest wirtualna asysta. Szczególnie teraz, w dobie pandemii, gdy biznesy zaczynają się przenosić do Internetu. Do tej pory większość przedsiębiorców prowadziła swoją firmę tylko stacjonarnie lub ograniczała się tylko do wykonywania prostych działań w Internecie. Obsługiwali skrzynki mailowe czy składali zamówienia przez Internet, a teraz są rzuceni na głęboką wodę. Zawiłe meandry mediów społecznościowych, stron i sklepów internetowych oraz wielu innych czynności, które zoptymalizują ich obecność w wirtualnym świecie stają się stałym punktem biznesów online. W trudnej sytuacji znalazły się też osoby, których stacjonarny biznes nie przetrwał tego trudnego okresu. Teraz są zmuszeni znaleźć jakiś inny sposób na życie. Na początku mogą mieć problem z odnalezieniem się w sieci. I wtedy wkracza ona, wirtualna asystentka, czyli zdalne pogotowie ratunkowe od spraw koniecznych i niecierpiących zwłoki.
Kto oferuje usługi zdalnej asystentki?
Zdecydowanie najczęściej wirtualną asystentką jest kobieta. Chyba wzięło się to z tego, że takie usługi w biurach najczęściej świadczyły przedstawicielki płci pięknej. W Polsce dopiero ostatnie lata, a w szczególności ostatni rok przyniósł dużą popularność tego zawodu, przez co pojawiło się sporo nowych asystentek oferujących wszelakie usługi. Często kobiety porzucają pracę na etacie i wykorzystują w pracy “na swoim” doświadczenie, które wcześniej zdobyły. Jest też coraz więcej dostępnych kursów dla osób, które całkiem chcą się przekwalifikować. Dlatego zdobycie nowego zawodu nie jest teraz takie trudne. Jednak sam kurs nie wystarczy. Potrzebne są również pewne kompetencje, które zdobyło się wcześniej lub wrodzone umiejętności.
Dlaczego warto współpracować z wirtualną asystentką?
Powodów jest kilka. Najważniejszy to zyskanie czasu na zajmowanie się kluczowymi sprawami dotyczącymi firmy, a nie błądzenie po omacku w narzędziach, z którymi nigdy wcześniej nie pracowaliśmy. Drobne zadania, które wymagają od przedsiębiorcy nauki nowego programu, są nużące albo mało przyjemne, może oddelegować wirtualnej asystentce.
Drugim, bardzo istotnym powodem jest fakt, że wirtualna asystentka pracuje najczęściej w swoim domowym biurze. Często z drugiego końca Polski lub nawet z innego kraju. Nie potrzebne jest organizowanie kolejnego miejsca do pracy w Twojej firmie, co zawsze pochłania dodatkowe koszty.
Kolejnym, dla niektórych priorytetowym argumentem są niskie koszty związane ze współpracą z wirtualną asystentką. Nie potrzebujesz zatrudniać kolejnego pracownika. Wirtualna asystentka rozlicza się ze swoim klientem najczęściej na podstawie przepracowanych roboczogodzin. Potrzebujesz na początek sprawdzić, czy taka współpraca w ogóle zda egzamin w Twojej firmie? Spróbuj umówić się na 5 czy 10 godzin w miesiącu, by sprawdzić jak zostaną wykonane zadania, które oddelegowałeś/aś wirtualnej asystentce.
Wirtualna asystentka – “wszystkoogarniaczka” czy specjalistka?
Zadań, które można oddelegować wirtualnej asystentce, jest cała masa. Kluczem jest znalezienie takiej osoby, która zna się na wykonywaniu konkretnych czynności, posiada w nich doświadczenie lub jest na tyle sprytna, by szybko przyswoić nową wiedzę i efektywnie ją wykorzystać. Co zatem może wykonywać wirtualna asystentka? Najczęściej zajmuje się sprawami dotyczącymi administracji Twojej firmy. Wykonuje drobne zadania biurowe, obsługuje Twoją skrzynkę mailową, kontaktuje się również telefonicznie z klientami. Może prowadzić także Twoje profile firmowe w mediach społecznościowych. Wirtualna asystentka może też być bardziej “techniczna” i zajmować się obsługą webinarów, podcastów czy aktualizować, a nawet zaprojektować, prostą stronę internetową. Lista zleceń, które może wykonać wirtualna asystentka, właściwie nie ma końca. Jeśli klient będzie wymagał zrealizowania nawet specjalistycznych zadań to profesjonalna wirtualna asystentka doszkoli się, by w pełni sprostać jego oczekiwaniom.